Bhí radharc aithnidiúil ag comdháil na seachtaine ar maoiniú ard-oideachais. Plédh ranguithe arís is arís. Aontaíodh luach eacnamaíochta na earnála, agus deimhníodh é. I gcúinne amháin, bhí Príomh-Oifigeach Airgeadais ag caint le Uachtarán nua an Aontas Mac Léinn in Éirinn (USI), agus i gcúinne eile, bhí ceardchumainnaithe ag canrán go dorcha rúnda leis na ceapairí agus an caife.
Má athraigh rud ar bith sa dhá bhliain ó am a eisigh Peter Cassels a tuairisc cáiliúl ar maoiniú, níor léir é. Fós, níor stopadh lucht foirne tríú leibhéal agus mic léinn ag teacht ar oilithreacht go Báile Átha Cliath chun éist leis. Ach, más rud é gur tháinig siad ag lorg freagraí, ba cinnte go mbeadh díomá orthu. Cén fáth? Mar tá an freagair do cheist maoinithe ard-oideachais ar eolas ag gach aoin duine cheana féin: na polaiteoirí.
Mhol Príomhstiúirtheoir an Aontais Ollscoile na hÉirinn, Jim Miley, i rith an oráid más rud é go bhfuil Éire in ann dul i ngleic le ceist comh conspóideach leis an ginmhilleadh, ba cheart go mbeadh an maoiniú ard-oideachais éasca a réiteach. Is comparáid mí-foirfe í, b’fhéidir, ach fós, is pointe mhaith í: bhí mórshiúil, tuairiscí agus díospóireachtaí fairsinge againn ar feadh deich bliain. Nílimid ag fanacht ar rud ar bith seachas iarracht na polaiteoirí.
Ní fear dian é Cassels, a chum an tuairisc cáiliúil atá siombal díomách do abhcóide na earnála. Chuir a thuairisc trí roghanna i láthair do maoiniú ard-oideachais, níor lig sé air riamh gur rogha dubh-agus-geal é. Idir a mholadh do shamhail “hibrideach” i 2016 agus a achainí i rith na seachtaine do chóras táilliúrtha do Éire a sheachnaíonn botúin an US agus UK, thug sé spás do cruthaitheacha do Roinn an Oideachais. Tá sé áiféiseach go bhfuil sé fós ag iarraidh gníomhaíocht, tar éis dhá bhliain.
Ach an rud is-brónach faoin eachtra ná an creidiúint a thug sé don smaoineamh go bhfuil “díospóireacht” fós uainn. Is dócha gur chuala an tAire Oideachais Ruairi Quinn, a oscail an comhdháil, na argóintí céanna blainta ó shin agus éag dul i ngleic leis na céad droch-éifeachtaí an géarchéim maoinithe – agus theip air chun éist leo.
Céar atá le foghlaim ó comhdháil na seachtaine – seomra plódaithe i sean-oifig Seoirseach – faoi stáid an ard-oideachais inniú? Go bhfuil lucht foirne agus mic léinn fós ag fanacht, agus fós éadóchasach.